بيمه هواپيما

درباره بيمه

بيمه هواپيما

بيمه هواپيما

 

با توجه به اينكه بازار بيمه هواپيما از شرايط خاصي برخوردار است موسساتي كه در رشته بيمه هواپيما فعاليت مي‌نمايند گروهي از شركتها مي‌باشند كه معمولاً به صورت مشترك فعاليت مي‌كنند يا با همكاري همديگر تشكيل صندوق بيمه هواپيما داده و با استخدام پرسنل متخصص اقدام به قبول كار از خطوط هواپيمايي كرده و به نسبت بين همديگر تقسيم مي‌نمايند مثل صندوق بيمه هواپيماي سوئيس.

شركتهاي تخصصي بيمه هواپيماكه به نام شركتهاي بيمه‌اي كه علاقمند به فعاليت در اين رشته هستند ولي به دليل نداشتن تجربه و تخصص ترجيح مي‌دهند خود مستقيماً كار نكرده بلكه از طريق شركت ديگري كار هواپيما قبول نمايند و همانند سهامداران شركتهاي طرف قرارداد در آن سهيم شوند، دليل اصلي فعاليت مشترك در بيمه هواپيما اين است كه اين رشته از نقطه نظر فني بسيار پيچيده بوده و اختلاف عمده‌اي با ساير رشته‌هاي بيمه‌اي دارد. در ساير رشته‌هاي بيمه‌اي، بيمه‌گر با تعداد زيادي از ريسك‌هاي متجانس و مشابه سر و كار دارد كه مي‌تواند با تعداد زيادي از هر رشته بيمه‌اي، پرتفوي مناسب توان و امكانات خود را فراهم آورده و به تنهايي آن را اداره كند. احتمال خسارت، روند و تواتر آن تا حدودي قابل پيش‌بيني و برآورد است بر عكس در بيمه هواپيما بيمه‌گر از نظر تعداد موارد بيمه‌اي،بسيار محدود مي‌باشد و احتمال خسارت براي هر هواپيماي بيمه شده به حدي بالا است كه هر مورد خسارت مي‌تواند فاجعه‌اي تلقي شود و از طرف ديگر در يك مقطع بيمه‌اي كه معمولاً يك سال است برآورد احتمال تحقق خطر مورد بيمه بسيار دشوار و شايد غير ممكن باشد. 

بيمه هواپيما‌، پوششهاي‌ مورد نياز بيمه‌گذاران‌ را در قبال‌ خطرات‌ مربوط به‌ هواپيما مانند مالكيت‌، اداره‌، تعمير و نگهداري‌ و يا فروش‌ ارائه‌ مي‌دهد. در اين‌ بخش‌ به‌ طور مختصر اشاره‌اي‌ به‌ بيمه‌ بدنه‌ و مسئوليت‌ نيز خواهد شد.

بيمه‌ هواپيما نيز مانند بيمه‌ اتومبيل‌ در صورت‌ بروز حادثه‌، هم‌ خسارات‌ مالي‌ به‌ وسيله‌ نقليه‌ و هم‌ خسارات‌ مالي‌ وجاني‌ وارد به‌ افراد ثالث‌ را شامل‌ مي‌شود هواپيما و خطرات‌ پرواز داراي‌ مسائل‌ و مشكلات‌ خاص‌ خويش‌ است‌.

حوادث‌ فاجعه‌آميز هواپيما معمولاً با جرح‌ و فوت‌ انسانها و خسارات‌ مالي‌ وارد به‌ اشخاص‌ ثالث‌ همراه‌ است‌.مشكلات‌ اين‌ نوع‌ بيمه‌ باتوجه‌ به‌ پيدايش‌ هواپيماهاي‌ جديد با ظرفيتهاي‌ بيشتر براي‌ حمل‌ مسافر، بار و سوخت‌ وپيچيدگي‌ تكنولوژي‌ ساخت‌، روبه‌ افزايش‌ است‌. در زمان‌ بيمه‌كردن‌ بدنه‌ و مسئوليت‌ هواپيما چهاراصل‌ كلي‌ در نظر گرفته‌ مي‌شود:

1- نوع‌ هواپيما،

2- خصوصيات‌، دانش‌ فني‌ و ساعت‌ پرواز خلبان،‌

3- موقعيت‌ جغرافيايي‌ كه‌ هواپيما در آن‌ مناطق‌ تردد مي‌كند،

4- هدافي‌ كه‌ هواپيما براي‌ انجام‌ آن‌ به‌ كار مي‌رود.

بيمه‌گران رشته هواپيما به منظور توزيع عقلايي ريسك بايد دو عامل تعداد و زمان را كاملاً مورد توجه قرار دهند:

تعداد: از نظرتعداد بيمه‌گر بايد نهايت تلاش خود را بكار برد كه سهم مناسبي از هواپيماهاي مورد بيمه را بپذيرد.

زمان: زمان بيمه هواپيما عامل مهمي است، از آنجايي كه پيش‌بيني نتيجه بيمه هواپيما به دليل محدوديت توزيع آن در كوتاه مدت ميسر نيست، بنابراين بايد چندين سال متوالي در اين رشته فعاليت كرد تا نتيجه واقعي از عمليات به دست آيد.

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.